مرکز پوست و زیبایی نسخه

شناخت انواع پوست و راه های مراقبت از آن:

پوست در افراد مختلف خصوصیات متفاوت و در نتیجه نیاز به مراقبت‌های متفاوت دارد که در اینجا به شما کمک می‌کنیم نوع پوست خود و راه‌های مراقبت از آن را بهتر بشناسید.

✔پوست معمولی 

پوست چرب

✔پوست خشک

شناخت انواع پوست:
پوست معمولی:

ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ یا نرمال ﻧﻪ ﭼﺮب اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺧﺸﮏ و بهترین نوع پوست است که همه ﺁرزوﯼ داﺷﺘﻦ ﺁن را دارﻧﺪ.

این نوع پوست، نه مانند پوست خشک دچار چروک و پیری زودرس می‌شود و نه مانند پوست چرب داری جوش است.

راه‌های مراقبت از پوست معمولی:

دوری از آفتاب

استفاده مکرر از ضد آفتاب‌ها

پرهیز از شستشو بوسیله آب خیلی گرم

استفاده از مرطوب کننده‌های ملایم و مناسب

 

پوست چرب:

در نگاه اول معمولاً دارای منافذ باز زیاد است. جوش‌های آکنه‌ای یا کومدون سرسیاه و سرسفید به ویژه در نقاط روی بینی و گونه مشهود است. ظاهر پوست چرب براق است.فرد از چرب شدن بیش از حد و آزاردهنده پوست و نیاز به شستشوی بیشتر شکایت دارد.

چرا پوست چرب می‌شود؟

۱- علل وراثتی
۲- علل هورمونی
۳- وضع تغذیه
۴- قرص‌های بارداری
۵- بارداری
۶- مصرف نابجا و محصولات نامناسب آرایشی و بهداشتی

عوارض چربی پوست چیست؟

۱- آکنه و اسکارهای عمیق آکنه
۲- سبوره مژه ، ابرو و پوست سر (شوره)

پوست خشک:

پوست خشک در نگاه مات، خاکستری و کدر است و براق نیست. اثری از آکنه نیست. منافذ خیلی کوچک و یا منفذی دیده نمی‌شود. سن پوست با سن فرد هم خوانی ندارد، در واقع سن پوستی از سن شناسنامه‌ای فرد بیشتر است به علت کم آبی گاهی چین و چروک دیده می‌شود.معمولاً بعد از شستشو از کشش و خارش شکایت دارند و با استفاده از مرطوب کننده‌ها احساس بهتری دارند.

علت خشکی پوست چیست؟

۱- کم بودن ارثی آب در لایه شاخی پوست
۲- زیاد بودن (ریزش و تولید) اپیدرم
۳- آسیب لایه محافظ شاخی پوست به علت آفتاب و…

مراقبت های پوستی:

شوینده مناسب پوست خود را انتخاب نمایید.
اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌های ملایم فاقد ترکیبات صابونی استفاده کنید. اگر پوست‌تان خشک است، صورت خود را با صابون‌های حاوی مواد نرم کننده بشویید و اگر پوست چربی دارید، صابون‌های آنتی باکتریال فاقد مواد کِرمی را انتخاب کنید. اگر پوستتان یعنی پیشانی و بینی و چانه‌تان چرب و بقیه صورت تان خشک است هم استفاده از شوینده‌های فاقد ترکیبات صابونی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. حواستان باشد که در صورت تمیز کردن پوست با دستمال‌های مخصوص پاک کردن آرایش، حتما پس از اتمام کار، صورت خود را با آب ولرم هم بشویید تا بقایای ترکیبات موجود در دستمال از روی صورتتان پاک شود.

شب‌ها قبل از خواب آرایش خود را پاک نمایید:

یکی از رایج ترین خطاهای پوستی که باعث ایجاد لک، آکنه و جوش‌های زیرپوستی در صورت خانم‌ها می‌شود، خوابیدن با صورت آرایش کرده و نشسته است. باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست که با آلاینده‌های محیطی هم ترکیب شده‌اند، باعث بسته شدن روزنه‌های تنفسی پوستی و افزایش احتمال ابتلا به جوش و لک روی صورت می‌شود. از این رو، بهتر است که تنها ۵ دقیقه قبل از خواب را به پاکسازی پوست خود از انواع محصولات آرایشی اختصاص بدهید.

استفاده از کرم قبل از خواب:

قبل از خوابیدن و بعد از شستن پوستتان، مواد سطحی لازم برای حفظ شادابی و زیبایی پوست را به صورت، پاها و دستان خود برسانید. اگر پوستتان چرب است، آن را با کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب و فاقد چربی ماساژ دهید و اگر پوست خشکی دارید، آن را با کرم‌های نرم کننده حاوی مواد روغنی بپوشانید. افراد مبتلا به پوست خشک و تمام افراد بالای ۳۰ سال، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنند. ضمن اینکه پوشاندن پوست حساس لب‌ها با یک لایه نازک از مرطوب کننده‌ها یا نرم کنندهای مخصوص لب هم می‌تواند برای پیشگیری از چروک شدن و ترک خوردن پوست لب‌ها بسیار موثر و مفید باشد.

ویتامین‌های ضروری بدن خود را تامین نمایید:

هر چند که تمام ویتامین‌ها و املاح برای بدن ضروری هستند، اما بعضی از آنها می‌توانند در حفظ سلامت، زیبایی و شادابی پوست موثرتر باشند. اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین سی، ویتامین ای و روی، جزو همین ریزمغذی‌ها هستند. از این رو توصیه می‌شود که از امروز، حداقل ۳ واحد (هر واحد برابر با ۶۰ گرم) میوه و ۲ واحد سبزی یا صیفی بخورید. روزی ۵ تا ۱۰ عدد مغز خام را در برنامه غذایی خود داشته باشید و سعی کنید حداقل هفته ای ۶۰۰ گرم گوشت انواع ماهی‌های چرب یا ۷ تا ۱۴ عدد گردو (روزی ۱ تا ۲ عدد) یا ۷ تا ۱۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون (روزی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری) مصرف کنید.

 

مرکز زیبایی کلینیک نسخه

مرکز زیبایی کلینیک نسخه

Call Now Button