زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا اچ پی وی چیست؟

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی شایع‌ترین عفونت مقاربتی در انسان است. بیشتر زنان و مردان فعال جنسی در طول زمان زندگی در معرض این ویروس قرار دارند.این ویروس در ایالات متحده بسیار رایج است و سالانه تقریباً ۱۴ میلیون مورد ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) تشخیص داده می‌شود و به آمار مبتلایان اضافه می‌گردد.

بیشتر 90در صد  زنان و مردان فعال جنسی در بعضی از دوران زندگی خود به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند.ویروس اچ پی وی می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی ، واژن یا مقعد گسترش یابد.ویروس اچ پی وی می‌تواند منجر به زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود.بعضی اوقات ، ویروس اچ پی وی می‌تواند هنگام تولد به نوزادی منتقل شود که باعث عفونت دستگاه تناسلی یا تنفسی می‌شود.هیچ درمانی برای اچ پی وی وجود ندارد، اما واکسیناسیون‌های ایمن و موثر در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی توصیه می‌شود.

انواع مختلف ویروس اچ پی وی:

برخی از انواع این ویروس می‌تواند منجر به زگیل دستگاه تناسلی شوند و برخی دیگر ممکن است عامل برخی از انواع سرطان شوند. هر ساله، حدود تعداد ۱۹۴۰۰ زن و ۱۲۱۰۰ مرد در ایالات متحده مبتلا به سرطان‌های ناشی از ویروس اچ پی وی می‌شوند.

کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل تناسلی:

درمان زگیل ویروس اچ پی وی:

سرمادرمانی(کرایوتراپی): در این روش از نیتروژن مایع برای یخ زدگی نواحی غیرطبیعی استفاده می‌شود.

الکتروکوتر: از جریان الکتریکی برای سوزاندن نواحی غیر عادی استفاده می‌شود.

لیزر درمانی: یک پرتو نور بافت ناخواسته را از بین می برد.

عمل جراحی برای برداشتن

اما مهم است که با پزشک صحبت کنید که بسته به نوع و محل زگیل تحت درمان ، کدام روش درمانی بهتر است.

مراقبت های پوستی

مراقبت های پوستی

عوامل خطرزای ویروس اچ پی وی :

داشتن تعداد بیشتری شریک جنسی

رابطه جنسی با کسی که چندین شریک جنسی داشته است

داشتن سیستم ایمنی ضعیف ، به دلیل ویروس اچ پی وی یا بعد از پیوند عضو

داشتن مناطق آسیب دیده پوست

داشتن تماس شخصی با زگیل یا مناطقی که در معرض ویروس  قرار گرفته است

اچ پی وی

 

 علائم ویروس اچ پی وی:

انواع مختلف ویروس اچ پی وی علائم متفاوتی هم خواهند داشت. ویروس‌های اچ پی وی می توانند منجر به زگیل دستگاه تناسلی و سرطان شوند. هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد ، اما علائم آن قابل درمان است.

زگیل: از علائم شایع برخی از انواع ویروس  زگیل‌ها ، به خصوص زگیل تناسلی است. که ممکن است به صورت یک برجستگی کوچک ، خوشه ای از برجستگی یا برجستگی‌های ساقه مانند ظاهر شوند. آنها معمولاً در خانم‌ها در دهانه رحم و در آقایان در آلت تناسلی بصورت در ورم خون وجود دارد. همچنین ممکن است در اطراف مقعد و کشاله راننیز ظاهر شوند.این زگیل‌ها می توانند از نظر اندازه و ظاهر متفاوت باشند. یعنی بصورت بزرگ ، کوچک ، مسطح یا گل کلم شکل باشند و ممکن است به رنگ سفید یا رنگ گوشتی ظاهر گردند.

۱- رنگ زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی می تواند به رنگ های متعددی بروز پیدا کند. زگیل تناسلی می تواند همرنگ پوست بوده یا به رنگ صورتی روشن یا صورتی پر رنگ متمایل به ارغوانی، قهوه ای روشن یا تیره، و بعضا سیاه باشد. جالب است بدانید ویروس عامل انواع سیاه و فلت زگیل تناسلی، غالبا از انواع پرخطر اچ پی وی بویژه نوع 16 می باشد.

۲- اندازه زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی به اندازه های  متفاوت بروز می کند. در ابتدا ریز و کوچک به اندازه ته سوزن ته گرد (۱ میلی متر) می باشد ولی معمولا بتدریج رشد می کند و بزرگ و بزرگ تر می شود. اینکه زگیل تا چه اندازه رشد کرده و بزرگ تر می شود، به عوامل متعددی بستگی دارد، در هر فرد متفاوت است و اصلا قابل پیش بینی نیست.زگیل ها ممکن است همیشه ریز و کوچک بمانند و یا اینکه رشد کرده و حتی به ابعادی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی متر برسند که البته این موارد نسبتا نادر بوده و بیشتر در افراد با نقص سیستم ایمنی بدن بویژه افراد مبتلا به ایدز یا افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل کورتون یا داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، دیده می شود.

اچ پی وی

 

۳- برجستگی زگیل تناسلی:

زگیل های تناسلی ممکن است مسطح و یا اصطلاحا فلت باشند؛ یعنی برجستگی خیلی کمی در حد نیم تا حداکثر یک میلی متر داشته باشند و یا اینکه برجسته و بصورت گوشت اضافه یا خال مانند با برجستگی چند سانتیمتر باشند. و در بعضی موارد زیر دست قابل لمس میباشند و اگر در داخل واژن باشند به شکل برجسنگی های تیز احساس میکنید.

۴- شکل ظاهری زگیل تناسلی:

زگیل های تناسلی می توانند گنبدی شکل و مدور با سطح نسبتا صاف (نه کاملا صاف و صیقلی) باشند یا اینکه شکل تی پیک گل کلمی را به خود بگیرند.

۵- پراکندگی زگیل تناسلی:

زگیل های تناسلی غالبا بصورت مجزا و با فاصله از یکدیگر بروز می کنند ولی گاهی اوقات با هم ممزوج و آمیخته شده و بصورت زگیل های متعددی که به هم چسبیده و از هم قابل جداسازی نیستند، ظهور پیدا کنند.

۶- حاشیه زگیل های تناسلی:

حاشیه زگیل های تناسلی در بیشتر موارد از پوست سالم اطراف آن قابل افتراق و جداسازی است ولی در برخی مواقع حاشیه زگیل ها مسطح و فلت بوده و به سختی می توان مرز بین زگیل و پوست سالم را از یکدیگر افتراق داد.

۷- خشک یا مرطوب بودن زگیل های تناسلی:

زگیل های تناسلی در اغلب مواقع خشک می باشند ولی در برخی موارد بویژه در نواحی چین دار بدن مثل: کشاله ران، اطراف مقعد و لای باسن، و نواحی ورودی واژن در خانم ها می توانند مرطوب و بعضا با بوی نامطبوع و حتی خارش همراه باشند.

اچ پی وی

اچ پی وی 

چه زمانی باید برای اچ پی وی تست بگیرم؟

اگر زگیل یا ضایعات قابل مشاهده باشد ، پزشک معمولاً می‌تواند در طی معاینه بینایی ، آن را تشخیص دهد. با این حال ، ممکن است برای تأیید وجود اچ پی وی آزمایشات اضافی لازم باشد.

آزمایشاتی برای ارزیابی تغییرات سلولی دهانه رحم مربوط به  اچ پی وی شامل تست پاپ اسمیر ، آزمایش دی ان ای و استفاده از اسید استیک (سرکه) همه از جمله تست‌های مربوط به تشخیص است.پاپ اسمیر آزمایشی است که سلول ها را از سطح دهانه رحم یا واژن جمع می‌شود و هر گونه ناهنجاری سلولی را که منجر به سرطان می‌شود ، نشان می‌دهد.استفاده از تست دی ان ای برای انواع پر خطر اچ پی وی هم سفارش می‌شود و همراه با پاپ اسمیر برای خانم‌های ۳۰ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

آزمایش اچ پی ان ای نیز وجود دارد و بدون نیاز به آزمایش همزمان پاپ از ۲۵ سالگی ، به تنهایی قابل استفاده است.در بعضی مواقع نیز ممکن است بیوپسی از مناطق ناهنجار لازم باشد.اما در حال حاضر ، هیچ آزمایشی برای مردان برای بررسی اچ پی وی در دسترس نیست. لذا تشخیص در درجه اول در معاینه بینایی انجام می‌شود.در برخی شرایط، اگر زن یا مرد سابقه رابطه جنسی مقعد را داشته باشند ، ممکن است توصیه شود با پزشک در مورد احتمال انجام پاپ اسمیر مقعد صحبت کنید.

درمان  زگیل تناسلی با لیزر بهتر است یا کرایو؟

درمان زگیل در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد؛ چرا که عدم درمان به موقع زگیل تناسلی می تواند منجر به گسترش این ویروس و ایجاد بیماری های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها شود.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در زنان باردار، معمولا بروز زگیل تناسلی تشدید پیدا می کند. اگر فردی از قبل مبتلا به ویروس اچ پی وی باشد، در دوران بارداری ضایعات زگیل تناسلی بیشتر می شوند؛ ولی خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. در این شرایط بهتر است که زایمان به صورت سزارین انجام شود. لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی در زنان باردار است.

ژنیتال وارت چیست؟

ژنیتال وارت نام دیگر زگیل تناسلی زنان است. متاسفانه آلودگی به این ویروس در مراحل ابتدایی هیچگونه علامتی ندارد. گاهی زگیل تناسلی زنان درون مهبل و گردن رحم نیز ایجاد شود. نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس ژنیتال وارت، شایع ترین نوع موثر در ایجاد سرطان سرویکس هستند.

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی غالبا در اثر رابطه جنسی مقعدی بوجود می آیند و مناسب ترین و موثرترین درمان آن لیزر (سی او 2) می باشد. در افرادی که دچار زگیل مقعدی می شوند بهتر است از نظر زگیل در ناحیه بخش انتهایی کانال مقعدی و راست روده نیز بررسی شوند. شایع ترین راه ابتلا به ویروس زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی مقعد است ولی در موارد نادر می تواند از طریق انتشار از پوست ناحیه و یا تماس پوستی با زگیل آلوده منتقل شود.

مرکز زیبایی کلینیک نسخه

مرکز زیبایی کلینیک نسخه

Call Now Button