لیزر لایه برداری پوست چیست؟

  همه ما به دنبال داشتن یک پوست بی‌عیب و نقص هستیم. گاهی از ماسک‌ های صورت برای شفاف سازی پوست استفاده می‌کنیم. گاهی از رژیم‌های غذایی خاصی برای داشتن موهای پرپشت و پوست جوان پیروی می‌کنیم. گاهی هم تصمیم می‌گیریم از روش‌های لیزری برای داشتن پوست جوان استفاده کنیم.

لیزرهای زیبایی پوست روش‌های اثربخشی هستند که می‌توانید در مواد زیر انجام دهید:

• کاهش چین و چروک( برطرف شدن چروک زیر چشم)

• بهبود اسکار ( درمان جای زخم یا آکنه )
• تغییر رنگ بخش‌هایی از پوست( از بین بردن لک های صورت ،سیاهی دورچشم)
• سفت کردن پوست
• حذف ضایعات پوستی خوش‌خیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی)

در تکنیک لیزر اشعه‌های نوری پرقدرت با طول موج کوتاه به پوست تابانده می‌شود. لیزرهای پوستی به دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی طبقه‌بندی می‌شوند:

• در لیزرهای تهاجمی لایه‌های نازکی از سطح پوست به شکلی بسیار دقیق و به صورت لایه به لایه برداشت می‌شود و باعث کاهش مشکلات پوستی و روشن شدن آن می‌شود. این روش محبوب با نام‌های دیگری چون تبخیر لیزری نیز شناخته می‌شود.

• در لیزرهای غیر تهاجمی ، پوست به واسطه لیزر تحریک به کلاژن سازی می‌شود بدون اینکه از آن لایه‌برداری انجام شود.

با وجود تحولی که روش‌های لیزر زیبایی در دنیای زیبایی پوست ایجاد کرده‌اند، باید بدانیم هر نوع درمان لیزری عوارض جانبی خاص خودش را نیز دارد و این عوارض در مورد لیزرهای تهاجمی بیشتر است. در صورتی که روش‌های طبیعی جلوگیری از افتادگی پوست و پیری آن در شما مؤثر واقع نشد، با در نظر داشتن عوارض لیزر پوست ، نسبت به روش‌های لیزر زیبایی پوست اقدام نمایید.

بسته به نوع لیزری که به کار برده می‌شود، شدت مشکل پوستی ، میزان حساسیت پوست و طول دوره درمان ممکن است یک یا چند مورد از عوارض جانبی زیر را بعد از لیزر تجربه کنید.

درد بعد از لیزر:

دردی که بعد از لیزر ایجاد می‌شود به اندازه دردی که در طول انجام لیزر تجربه خواهید کرد، نیست. ولی برای کاهش آن نیز راه‌کارهایی وجود دارد.

چطور جلوی درد بعد از لیزر پوست را بگیرم؟

معمولاً قبل از استفاده از لیزر زیبایی یکسری داروهای بیهوشی موضعی در پوست استعمال می‌شود تا درد شما به حداقل ممکن برسد. با این وجود، هنوز هم ممکن است بعد از انجام لیزر احساس ناراحتی کنید. پزشکان حتی ممکن است برای روش‌های تهاجمی‌تر لیزر ، قرص‌های مسکن ضد درد تجویز کنند. همچنین ممکن است انتظاری که برای بهبودی پوست خود می‌کشید نیز به لحاظ ذهنی دردناک باشد!که برای کاهش این درد فقط خودتان هستید که باید دست به کار شوید.

قرمزی پوست صورت بعد از لیزر ،خارش و تورم صورت بعد از لیزر:

قرمزی پوست صورت بعد از لیزر یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی لیزر پوست است که میزان آن به عمق فرسایش حاصل از لیزر بستگی دارد. خصوصاً لیزرهای تخریبی قدیمی که به طور فیزیکی لایه بالایی پوست را از بین می‌برند باعث ایجاد قرمزی پوست صورت بعد از لیزر ،خارش و تورم آن برای ماه‌ها می‌شوند.

در مورد لیزرهای غیر تهاجمی ادعا می‌شود هیچ عارضه جانبی ندارند؛ اما ممکن است تورم ، خارش و قرمزی صورت بعد از لیزر پس از انجام آن‌ها نیز دیده شود. این علائم معمولاً بعد از چند روز کاهش می‌یابند، هرچند پوست ممکن است تا چندین هفته بعد از آن به رنگ صورتی باقی بماند. تشدید یکسری مشکلات پوستی مانند بیماری روزاسه  که از قبل در فرد وجود داشته باشد، نیز می‌تواند به قرمزی پوست صورت بعد از لیزر کمک کند.

برای کاهش قرمزی پوست صورت بعد از لیزر چه کار کنم؟

• گیاه آلوئه ورا را در یخچال خود نگه‌داری کنید و یک لایه از ژل سرد آن را روی منطقه تحت درمان قرار دهید.
• در صورت استفاده از موارد آرایشی حتماً از انواع کانسیلرها و لوازم آرایشی معدنی استفاده کنید تا حساسیت پوستتان تشدید نشود.
• بعد از درمان پوست خود را نمالید و یا نخارانید.
• از رفتن به باشگاه، سونا، شنا یا هر چیز دیگری که ممکن است گرمای بیشتری در منطقه تحت لیزر ایجاد کند، خودداری کنید.
• از لایه برداری پوست به صورت فیزیکی یا به کمک کرم‌های لایه بردار خودداری کنید.
• از به کار بردن هر محصول عطری به مدت 4 تا 5 روز پس از درمان اجتناب کنید.

جوش صورت بعد از لیزر:

استعمال لایه‌های ضخیم کرم و استفاده از بانداژ در محل درمان با لیزر ، می‌تواند آکنه را تشدید کند یا به طور موقت باعث ایجاد یکسری جوش‌ها در محل درمان شود.

حساسیت به نور خورشید:

از آنجایی که لیزرهای زیبایی با استفاده از حرارت و آسیب رساندن به پوست ، آن را تشویق می‌کنند که خود را بازسازی کند، جای تعجب نیست که درمان‌های پوستی لیزر پوست باعث حساسیت به نور خورشید شوند.

برای کاهش حساسیت به نور خورشید بعد از لیزر چه کار کنم؟

پس از انجام لیزر روی صورت خود، بسیار مهم است که در ساعات اوج تابش نور خورشید در معرض تابش آن قرار نگیرید و حتماً از ضد آفتاب مناسب در تمام ساعات روز استفاده کنید.

کبودی پوست بعد از لیزر:

بسته به نوع درمان لیزر پوستی که به کار می‌برید، ممکن است کبودی یکی از عوارض جانبی شما باشد. این علامت در لیزرهای پالس رنگی شایع است که در آن مناطق تحت درمان می‌تواند دچارپورپورا و یا نقاط بنفش در پوست شود که حاصل نشت رگ‌های خونی در زیر پوست می‌باشد.

Call Now Button