درمان ترک پوستی:

ترک های پوستی یا استرچ مارک، نوعی اسکار روی پوست هستند که با عنوان استریا نیز شناخته می شوند. این ترک ها، توسط پارگی در ناحیه درم یا عمقی ترین لایه پوست و در پی کشیدگی ناگهانی پوست ایجاد می شوند.

پارگی کلاژن و الاستین، اسکار دائمی را در طول زمان ترمیم بر جای می گذارد و به صورت ترک های پوستی بر روی پوست دیده می شود.زمانی که این ترک ها برای اولین بار ظاهر می شوند، رنگ تیره ای دارند و یا قرمز و بنفش رنگ هستند. این ترک ها می توانند کمی از سطح پوست بالا بزنند و با خارش همراه باشند. اما خبر خوب این است که به مرور زمان، ظاهر ترک های پوستی بهبود پیدا می کند.در طی یک سال، رنگ ترک ها حالت رنگ پریده ای می گیرند، صاف می شوند و زیر سطح پوست اطراف فرو می روند.

چه افرادی بیشتر در معرض استرچ مارک (ترک پوستی) هستند؟

استرچ مارک می تواند در هر فردی دیده شود، اما آن دسته از افرادی که سطح هورمون های شان بالاست، مانند خانم های باردار و یا افرادی که سابقه خانوادگی ترک پوستی دارند، بیشتر در معرض خواهند بود.

گاها اصطلاح خطوط پلنگی شنیده می شود که مربوط می شود که به زمانی که کودک در حال رشد داخل شکم جا می گیرد. خارج از بارداری، استرچ مارک ها در دوران بلوغ و در واکنش به تغییرات و رشد بدن، ظاهر می شوند. تشکیل عضلات و تغییرات وزن بدن از دیگر دلایل بروز ترک های پوستی هستند.مصرف طولانی مدت داروهایی مانند کورتون ها که پوست را نازک کنند، می توانند در ظاهر شدن ترک های پوستی دخیل باشند.

آیا می توان از شر ترک های پوستی رها شد؟

متاسفانه همانند اسکار در هر ناحیه از بدن، ترک های پوستی نیز دائمی هستند. اما ماساژ اسکار به خصوص در مراحل اولیه می تواند به بهبود ظاهر ترک های پوستی کمک کند. اعمال فشار به اسکار و یا ترک پوستی می تواند روند بهبود ظاهر را تسریع بخشد. توصیه می شود ماساژ حداقل روزی یک بار انجام شود.

اگر ترک های پوستی ظاهر قرمز رنگی دارند، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان می دهد ترکیبات هیالورونیک

 اسید و ترتینوئین می توانند به بهبود ظاهر ترک های پوستی کمک کنند.لیزر درمانی نیز به بهبود قرمزی و تغییرات رنگدانه ای ترک های پوستی کمک می کند. این در حالی است که این قبیل درمان ها باعث نمی شوند استرچ مارک ها به طور کامل محو شوند.

آیا راهی برای پیشگیری از بروز ترک های پوستی وجود دارد؟

پاسخ سریع به این سوال این است که شاید. حفظ هیدراته پوست و پیشگیری از تغییرات وزنی شدید می توانند تنها راه پیشگیری از بروز آسیب های پوستی باشند.این در حالی است که تحقیقاتی در زمینه تولید محصولات مناسب در پیشگیری از ترک های پوستی در حال انجام شدن می باشد، اما کنترل تغییرات بدن و وزن، بهترین راه حفظ سلامت پوست می باشد.

آیا درمان جراحی امکان پذیر می باشد؟

در صورتی که ترک های پوستی در ناحیه زیر شکم ایحاد شده باشند، شما خوش شانس هستید. چرا که این ترک ها به روش جراحی در طول جراحی تامی تاک برداشته می شوند. در این روش جراحی، پوست زیر شکم برداشته می شود و از پوست قسمت فوقانی برای کشیده شدن و بهبود ظاهر ناحیه شکم استفاده می گردد.

آن چه که اهمیت دارد این است که با جراح پلاستیک با تجربه در این زمینه مشورت کنید تا انتظارات منظقی از این روش جراحی داشته باشید و بدانید که جراحی به رفع آسیب های پوستی و یا پنهان شدن ترک های پوستی در نواحی مانند خط بیکینی کمک می کند

Call Now Button